Punktacja w żużlu

speedwayPunktacja zależy od rodzaju rozgrywek. W turniejach indywidualnych czyli cykl Grand Prix oraz inne tego typu imprezy np., łańcuch herbowy czy memoriał każdy zawodnik zdobywa punktu dla samego siebie. W meczach ligowych zawodnicy na torach wyjeżdżają w parach klubowych. Wówczas ich punkty są zliczane na konto ich drużyny. Ogólna punktacja jest następująca.

Zawodnik, który najszybciej przekroczy linię mety (przekroczy linię mety przednim kołem) otrzymuje 3 punkty, drugi zawodnik otrzymuje 2 punkty, trzeci zawodnik 1 punkt i ostatni nie otrzymuje żadnych punktów. W zależności od przyjazdu zawodników drużyna może otrzymać od 0 do 5 punktów. Często się zdarza, iż zawodnicy nie kończą biegu, gdyż ich motocykle ulegają awarii lub co gorsze jest wypadek. Zgodnie z regulaminem Polskiego Związku Motorowego (PZM).
W meczach ligowych jest 15 biegów natomiast w każdym z cykli Grand Prix wyścigów jest dokładnie 20. Na początku jest runda eliminacyjne i każdy z żużlowców uczestniczy w kilku biegach a następnie, zawodnicy z największą ilością punktów awansują do ćwierćfinałów, półfinałów oraz ostatecznie finału. Istnieje też możliwość użycia tzw. Jokera czyli w jednym biegu punkty są mnożone razy dwa.

Pomiędzy meczami sprzęt można przewozić stosując uchwyty rowerowe . Czytaj też: Doładowanie slinka w Turbolader Baufen Berlin .

Regulamin

Każda dyscyplina sportowa posiada własne przepisy i regulaminy jakimi posługą się sędziowie podczas zawodów. W żużlu nie jest inaczej, a wszelkie przepisy są tworzone przez Polski Związek Motorowy (PZM) lub FIM gdy odbywają się turnieje z cyklu Grand Prix. Przepisy określają dokładnie wszystko. Szerokość toru, rodzaj dopuszczalnej nawierzchni, oświetlenie stadionu itd. Od jakiegoś czasu wymogiem stało się instalowanie band dmuchanych dookoła ogrodzenia oddzielającego tor od pasu bezpieczeństwa, a wszystko po to, aby zmniejszyć ryzyko uszkodzenia ciała przy uderzeniu w bandę z dużą prędkością.

Kolejne przepisy dotyczą specyfikacji motocykla m.in. wprowadzono wymóg stosowania nowych tłumików które znacząco redukują poziom hałasu, lecz z technicznego punktu nie są one dobrym rozwiązaniem, gdyż silnik traci moc i może ulec zniszczeniu. Kolejne przepisy regulują także pojemność silników motocykla, rozmiary ramy, wagę motoru a nawet specyfikację opon na jakich żużlowcy mogą się ścigać.
Należy dodać, iż nie wszystkie przepisy są głęboko przemyślane i są ciągle zmienianie, lecz na to już wpływy nikt nie ma. Inne wymogi to np., na każdym z łuków musi być ustawiona gaśnica, by w razie potrzeby można ją od razu użyć a nie szukać po zapleczach obiektu. Na każdym z łuków stoi także służba porządkowa, która informuje czerwonymi flagami o przerwaniu biegu pozostałym zawodników pędzącym na torze.